Lækkert hostel, pandaer og besværlig transport

17 okt

Endeligt afsted i en taxa, dog en knallerttaxa :)

Så vil jeg allerede skrive et lille indlæg igen :)

I denne her weekend skulle vi jo ud og se pandaerne søndag morgen og skulle derfor overnatte på et hostel der arrangerer panda-ture. Så lørdag tog Sarah og jeg afsted mod Chengdu for måske at undersøge området hvor hostellet lå lidt nærmere, men det skulle vise sig at være noget af en opgave at komme ud på hostellet. Vi tog bussen som vi plejer at gøre og ville så tage en taxa fra centrum og så ud til hostellet (hedder Sim’s Cozy Garden) og det skulle jo ikke virke så besværligt… Men desværre tog bussen en omvej (vi fandt senere ud af at det var fordi der var demonstration og der var masser af politi overalt) og vi endte et sted vi aldrig havde været før. Men vi tænkte jo bare at det ikke gjorde noget, bare vi kunne få en taxa så kunne vi bare vise adressen, men dte var lettere sagt end gjort! Der gik nemlig næsten 2 timer med at få fat i en tom taxa og den taxa vi kunne få fat på var også en knallerttaxa og derfor ret dyr, vi endte med at komme af med 50 yuan i alt for turen, men på det tidspunkt var vi faktisk bare lykkelige for at have fundet en transportmulighed :) Og da vi endeligt kom afsted havde chaufføren flere problemer med at finde ud af hvor vi skulle hen, men heldigvis endte vi endeligt på Sim’s ca 18.30 og vi var nok ankommet til Chengdu kl 16…

Men Sim’s var heldigvis hele besværet værd :) Folkene i receptionen talte engelsk, der var masser af vesterlændinge og et vestligt hotel i receptionen og de havde helt styr på det hele, det var lækkert. Vi boede på et 8-mandsværelse hvor man havde sin egen køje, og det var faktisk rigtigt fint og det bedste ved værelset var at deres madrasser faktisk var helt bløde (i hvert fald i forhold til vores stenhårde senge herhjemme). Og de havde tv-stue (hvor vi nåede at sidde i nogle lækre sofaer og se lidt Sex and the City) og der var bare dejligt stille over det hele selvom det var midt i byen…

Værelserne på hostellet

Klokken 21 ca. kom drengene så og de var lige så glade for stedet som os så vi spiste på hostellet (jeg fik japansk mad, de andre vestligt) og det var lækkert og der var bare sådan en rar atmosfære… Og efter maden fik vi spillet lidt bordtennis og bordfodbold og hoppet lidt i sjippetov og jeg fik varm kakao, det var bare rigtig rart :) Der skal vi i hvert fald hen igen, fx hvis vi skal i byen i Chengdu så vi ikke behøver tage en taxa hjem eller hvis vi bar vil have en weekend i Chengdu, for værelserne var meget mere end 40 yuan værd (det vi gav)!

Middag på Sim's

Søndag (i dag) stod vi så tidligt op for at komme afsted til pandaerne kl 7.50. Vi kørte i en minibus med en guide der dog kun kunne få ord af engelsk og 8-10 andre, helt klart flest vesterlændinge, lidt mærkeligt, men rart :) Og det var rigtig interessant at se rigtige store pandaer og vi fik også lært en del om dem og om forskningscentret, så det var i hvert fald en oplevelse, også bare at se dem spise på deres meget menneske-agtige måde, fik også taget en hel del billeder og videoer ;) Og her var der også bare en rar atmosfære, i starten var vi næsten de eneste så der var dejligt stille og der var meget natur-agtigt, ikke by-agtigt fx bambustræer over det hele. Men det vildeste på turen var næsten at vi mødte måske 20 danskere der var der, det var ret mærkeligt at høre så mange tale dansk samtidig, er ved at være lang tid siden vi har hørt det :)

En bambus-spisende panda

En til sød panda

Bevis på vi så pandaerne, det er Esben og mine hænder man kan se ;)

En træ-kravlende panda

Et lidt bedre bevis på at vi så pandaerne ;)

Og vi så også flere pandaer på én gang! :)

De mindre kendte røde pandaer var også i reservatet

Så efter pandaturen tog vi tilbage til hostellet og tjekkede ud og tog ind mod centrum med en taxa (der kostede 18 yuan, ikke 50 som Sarah og jeg havde givet for knallerttaxaen dagen inden). I Chengdu prøvede vi at finde nogle udenlandske bogforretninger men de tog vi fandt, var der ikke rigtigt noget ved (ikke stort udvalg), men vi fik set lidt mere af byen og fik snakket med lidt flere kinesere (om vejen), det er så rart at folk så gerne vil hjælpe os når vi prøver at kommunikere med dem :)

Og da vi så ville hjem blev transporten igen besværlig. Vi tog (som sædvanligt) bus nummer 58 fra centrum og så stod vi af den for at skifte til bus nummer 309 der kører til Wenjiang (byen vi bor i). Men hver gang bus nummer 309 kom forbi var der mega proppet, så vi kunne ikke komme med, så det endte med at vi tog en sort taxa (en person i en personbil, der tager en med, billigere end almindelig taxa) sammen med fire andre kinesere og det fungerede heldigvis fint og var ikke særligt dyrt, så tror det er den måde vi i fremtiden kommer til at køre hjem på, for det er altid svært at komme med 309′eren hjem fordi der er så mange mennesker med…

Og ja, nu sidder jeg så herhjemme og skriver blog, mine fødder er glade for at få en lille pause, jeg har i hvert fald fået vandret op og ned ad gaderne i Chengdu nok for denne weekend :) Men det var vist alt for nu, er så stolt over allerede at have skrevet blog igen, nu går der nok et stykke tid inden næste indlæg kommer ;)

Og er så glad for at der i morgen kun er 9 uger til Anders kommer og under 100 dage til Maria, Rikke og Kathe kommer :D