Gongga og Hailuogou m.m.

26 sep

Så har vi også prøvet at holde ferie på kinesisk maner, det var godt nok en anderledes oplevelse :)

Der var jo “måneferie” i Kina her onsdag-fredag og en af vores ledere, Joy, inviterede os mandag med ud på et bjerg (Gongga) og vi tog chancen og sagde ja :) Vi får nemlig 5 gratis udflugter fordi vi er her som frivillige, så den her tur ville tage 3 af de dage, men det lød som en chance vi gerne ville tage (selvom det desværre endte med vi brugte sygt meget tid på transport).

Vi tog afsted onsdag kl 5.50 fra skolen og var mega trætte, puha, hård start på ferien ;) Fra skolen kørte en chauffør os til Chengdu hvor vi skulle med en turistbus mod Hailuogou der er byen ved Gongga. Vi fik at vide turen varede 6,5 time, men det var desværre kun transporttiden der varede den tid… Og tror vi holdte 5 steder under vejs eller sådan noget for at se en kendt tunnel, en bro og nogle andre ting, der egentligt ikke var så interessante for os, men det var selvfølgelig en oplevelse bare at køre i bussen og få lov at se noget natur (endeligt) og nogle bjerge og trække noget mere frisk luft end hvor vi bor :)

Stedet hvor vi spiste frokost (til højre ses Joy)

Vi ankom nok til Hailuogou kl 17 tror jeg og besøgte et tibetansk tempel men desværre blev der fortalt en helt masse om det på kinesisk og det var selvfølgeligt spændende at se, men ville helt sikkert have været meget bedre hvis vi forstod hvad de snakkede om ;) Heldigvis oversatte Joy en del af hvad der blev sagt, men jeg ved desværre stadig intet om tibetanerne, selvom jeg tror det er en mega spændende kultur…

Det tibetanske tempel

Herefter blev vi indkvarteret på et hotel (hvis man kan kalde det det) med et ret klamt hul som toilet og det stank på badeværelset og der var edderkopper i gardinet, men efter et af toiletbesøgene på turen derop var jeg bare glad for at der var dør til toilettet (for det var der ikke et af de steder hvor jeg skulle tisse på vejen derop! :S). Drengene havde deres eget værelse og mig og Sarah delte værelse med Joy og det fungerede heldigvis rigtig godt at “sove med chefen” :)

Om aftenen var vi til noget tibetansk show-agtigt noget hvor der blev lavet et lam over bål i midten af et rum og der var tibetansk-udklædte folk der dansede og sang og vi dansede også med på et tidspunkt og blev filmet af mange (nok pga. hudfarven) og jeg fik helt mavekramper fordi vi bare ikke kunne finde ud af det :D Men aftenen var lidt langtrukken fordi vi ikke rigtigt kunne forstå hvad der foregik og derfor virkede det lidt som om de gjorde det samme igen og igen og igen :) Og maden var nok det dårligste jeg har prøvet hernede, næsten ingen tilbehør og så noget lam fyldt med ben :S Men heldigvis havde vi spist på “hotellet” før :)

Og så trængte vi selvfølgelig til at sove rigtigt længe, men torsdag blev vi vækket kl 6 for at komme op på bjerget, det er hårdt at holde ferie i Kina! :)

Så vi kom op i nærheden af bjerget og vandrede en lang tur hen til en gletscher hvorfra man kunne ane toppen af Gongga med is på, men desværre dækkede skyerne for meget af udsigten, men det vi så var rigtig flot og bjerget var faktisk 8000 meter højt, så det er jo også ret fascinerende :) Gletscheren var desværre også dækket af sten de fleste steder, men man kunne så den og stå på den flere steder og det var også en unik oplevelse :) Desværre betød stenene og gletscheren også at der var glat og jeg faldt tre gange og nogle kinesere hjalp mig op (det undrer vel ikke nogen jeg var så klodset ;) ). Så mit knæ er stadig helt blåt fordi jeg selvfølgelig også valgte og glide, da jeg var ude at løbe i fredags ;(

Mig, Mads, Esben og Sarah (i den rækkefølge) foran gletscheren

Noget af den natur vi så ved bjerget :)

Efter “nedgangen” fra gletscheren tog vi ud til en varm kilde og så forestiller man sig jo sådan nogle billeder fra Island med en grotte med boblende vand fra undergrunden (eller det gjorde jeg i hvert fald) men desværre blev de forventninger ikke indviet… For der hvor vi kom hen var der blot en swimming pool opvarmet af undergrunden og nogle små boblebade-lignende steder med forholdsvist varmt vand, men det var trods alt dejligt at slappe af og det gjorde vi også bagefter udenfor bassinet med et spil Røvhul, det var dejligt at slappe lidt af :)

Om aftenen tog vi ud og fik spyd med grønsager, kød og kartofler og en hel kylling, stegt lige ved siden af os :) Og det resulterede i at Esben fik smagt både kyllingefod og hjerne (og det sidste var i hvert fald ikke så lækkert har jeg hørt :) )

Den berygtede kyllingehjerne :)

Torsdag kunne vi sove helt til kl 6.30 og så tog vi afsted i bussen (der foriøvrigt ikke var særlig behagelig og det var vejene sådan set heller ikke)… Lige efter vi tog afsted ankom vi så til et sted hvor vi skulle høre et lille foredrag om tibetansk medicin og derefter ville de gerne sælge til os og dette blev gentaget lidt senere på turen med smykker (det var lidt mere interessant at se på :) ) og derefter holdte vi også et sted med en masse ulækkert kinesisk mad (fx tørret kød i store mængder) :)

Heldigvis var der kun et stop mere og det var frokost, så vi var hjemme kl 16 og jeg var i hvert fald pænt smadret selvom jeg havde sovet en masse i bussen når det kunne lade sig gøre…

Så vi trængte egentligt bare til at slappe af i weekenden, men vi skulle desværre både arbejde lørdag og søndag (troede vi) for kinesere arbejder i weekenden for at få lov at holde ferie.. Heldigvis viste det sig vi kun skulle arbejde lørdag og dte blev fejret lørdag aften med amerikanerne Lolo (sønnen) og Martha (moren) på en lækker restaurant efterfulgt af KTV (karaoke) og det var rigtig sjovt og hyggeligt :)

Især fordi Lolo åbenbart er lidt af en player, så han startede på restauranten med at have en pige med der havde fået lavet deres navne i en halskæde og alt muligt og hun var vist helt vildt med ham (de havde også holdt i hånd og det  gør vist næsten man skal giftes i Kina ;) ). Hun tog også med til KTV men tog hjem efter en times tid og så tog Lolo også hjem en halv times tid for herefter at komme tilbage med en ny pige, og vi måtte selvfølgelig ikke sige noget om den anden ;) Og det sjoveste ved den oplevelse var nok at Lolos mor jo var der til at se det hele og var ret meget oppe at køre over hvad Lolo havde gang i :D

Vi har heldigvis et rigtig godt forhold til de to amerikanere og de hjælper os rigtig meget fordi de har været her noget længere, og det er også lidt rart at der er en lidt ”ældre” person herover der kan hjælpe med at vaske tøj (da vaskemaskinen var i stykker) o.lign. :)

Men lige nu sidder jeg herhjemme, Sarah og jeg skal snart ud at shoppe lidt og ellers nyder vi bare i fulde drag at have en fridag, jeg sov til kl 10.30 og hvor var det lækkert!

Og nu ser vi bare frem til ferien 1.-7. oktober hvor vi regner med at tage op på bjerget Emeishan der ligger 2 timer herfra og hvor vi kan se en hel masse flot natur og buddhistiske templer. Det er rigtig spændende at komme lidt ud, men som Esben sagde her den anden dag gør det også at lejligheden her i Wenjiang, hvor vi bor, føles mere som et hjem der er dejligt at komme hjem til og det er jo rart at have et sted der føles som ”hjemme” :) Selvom DK stadig fuldstændigt er mit rigtige hjem, tror aldrig Kina vil kunne føles sådan for mig ;)