Oplevelser, oplevelser, oplevelser, afsked og hjemkomst

2 mar

Så er det tid til sidste blogindlæg, for nu er jeg i Danmark igen efter 180 dage i Kina, der føles som om de er fløjet afsted.

Den seneste måned er der sket rigtig, rigtig meget, vi har jo været på rundrejse i hele Kina, så der er bare en helt masse at fortælle. Har prøvet at forklare, hvad vi lavede ud fra alle de billeder, vi tog, for at det ikke skulle blive alt for langt og kedeligt :) Men først lige en oversigt over hvor vi var og hvornår :)

1. stop: Beijing 31. januar-7. februar (Øst-Kina)

Beijing: I Beijing ligger den forbudte by hvor kejseren boede helt afskåret fra befolkningen. Det var et kæmpe område med en masse flotte kinesiske bygninger. Men desværre var der lukket, da vi kom, da det var dagen for det kinesiske nytår. Men her står vi inden indgangen til byen..

Beijing: Et billede fra 365 Inn, hvor folk havde skrevet nogle fantastiske citater, bl.a. også nogle fra Ikast!

Beijing: Sarah og jeg tog alene ud på Den Kinesiske Mur med en arrangeret tur fra 365 Inn. Men inden vi kom ud til muren skulle vi lige forbi en jadefabrik, yderst uinteressant! Så den halve time, der skulle bruges, blev brugt på at finde den dyreste ting i butikken :) inden

Beijing: Den kinesiske Mur, en stor oplevelse at se den og høre, hvor mange kræfter der var lagt i forsvarsmuren.

Beijing: Glade piger på den kinesiske mur :) Det var dagen efter det kinesiske nytår, så der var næsten ikke nogen mennesker, og der var helt blå himmel, dog koldt, men virkeligt flot.

Beijing: Inden vi kom ud på Den kinesiske Mur så vi Minggravene, hvor nogle af Kinas kejsere ligger begravet. Ikke videre spændende, men flot pga. det dejlige vejr.

Beijing: Efter vi havde været på Den kinesiske Mur skulle vi forbi et tehus og se demonstrationer og smage deres te.

Beijing: I andet forsøg kom vi heldigvis ind i den forbudte by, og det blev en rigtig god pigetur :)

Beijing: Oppe fra "Kulbjerget" kunne man se ud over hele Beijing og især den forbudte by

Beijing: Kathe, Rikke, Sarah og jeg tog ud og så sommerpaladset og var der ca. 16.55, og vi regnede med de lukkede kl 17. Heldigvis havde de længere åben, og vi fik set en smuk, smuk solnedgang

Beijing: Ved Sommerpaladset, hvor jeg vist er ved at masse Kathe ned i gulvet :)

Beijing: Tempel of Heaven var også en af sightseeing-stederne i Beijing

Beijing: Til det kinesiske nytår gik det helt amok med fyrværkeri, her et ikke så godt billede af det. Jeg var i hvert fald rimeligt bange for fyrværkeriet, det var ikke helt ufarligt.

Beijing: Sarah og jeg nåede også forbi Tøjmarkedet, der var et marked, der mindede lidt om Silkemarkedet. Men det var slet ikke så sjovt og hektisk, så vi brugte (u)heldigvis ikke så mange penge som på Silkemarkedet.

Beijing: Silkemarkedet: 5 etager fuld af shopping-muligheder. En drøm for os piger, kedeligt for drengene og et hård omgang for pungen

Beijing: Middag i Beijing hos 365 Inn, en vestlig restaurant/hostel, hvor vi brugte meget tid (men boede der desværre ikke). Rikke, Kathe og Maria var jo også i Beijing samtidig med os, men Maria var desværre (som her) syg det meste af tiden :S

Beijing: Vi så akrobatik i Beijing, der var en del der var pænt imponerende :)

Beijing: Sarah og jeg var også til kungfu-show i Beijing, men desværre måtte der ikke tages billeder under showet, så her er det i stedet Sarah, der laver meget gennemført kungfu.

Xi'an: På hostellet i Xi'an lavede de de bedste desserter, her en fantastisk chokolade-milkshake

Xi'an: I Xi'an stod der et klokketårn, der i gamle dage vækkede folk om morgenen

Xi'an: I Xi'an var der også et trommetårn, hvor der blev trommet, når folk skulle gå i seng. Her ses en trommekoncert, der var inde i tårnet.

Xi'an: Mmmh, nudler!

Xi'an: I Xi'an er noget af det mest kendte terrakottakrigerne, der er en masse lerkrigere (ca. 8000), der blev lavet for at beskytte en kejsers grav.

Xi'an: Bevis på at jeg så terrakottakrigerne :)

Xi'an: Man kunne se en pagode og et flot (men lige lovligt langt) vandshow (her er det ikke i gang endnu)

Xi'an: De seje drenge ved vandshowet

Xi'an: Sarah og jeg skulle finde en pagode mere i Xi'an, men det endte bare to forvirrede (og åbenbart også glade) danskere i Kina ;)

Xi'an: Vi var oppe på et vildt flot bjerg, Huashan, og fik vist alle pænt ondt i benene efter alle de trapper vi skulle gå opad for at komme til toppen

Xi'an: Det flotte bjerg Huashan

Xi'an: Udsigten fra Huashan. Det var en flot tur, men det var også bare iskoldt!

Xi'an: Ikke nok med at hostellet lavede lækre desserter, i Xi'an kunne man også få de bedste is fra Baskin og Robbins (og så glemmer vi lige jeg brugte 37 yuan (=over 9 nuddelretter i Wenjiang) på en is ;)

Xi'an: De havde en bymur der omkransede hele byen. Her er den voldsomt pyntede indgang til muren.

Xi'an: På bymuren kunne man cykle de 14 kilometer rundt. Mads løb turen om morgenen, men Sarah, Esben og jeg tog ud på cykelturen. Sarah og jeg kørte på en tandem, så her ses Sarahs "udsigt" (mit baghoved) ;)

2. stop: Xi’an 7.-12. februar (Shaanxi-provinsen, øst for Chengdu)

3. stop Kunming 12.-15. februar (Yunnan-provinsen, sydpå)

Kunming: Kunming kaldes byen med det evige forår, men en af dagene bød alligevel på koldt vejr, så Esben måtte låne Sarahs hue

Kunming: Vi tog på en bustur ud til en "stenskov", men da det var ret dyrt at komme ind i selve skoven blev vi udenfor, men så dog en lille smule stenskov som her på billedet alligevel :)

Kunming: Det endte med vi legede dåseput ved stenskoven i stedet, her er Esben på jagt efter os andre ;)

Kunming: Drengene ved de Vestlige Bjerge ved Kunming

Kunming: Skørt advarselskilt på De Vestlige Bjerge

4. stop: Dali 15.-17. februar (Yunnan-provinsen, sydpå)

Dali: I Dali boede vi på det lækreste hostel. Her er det Esben, der finder ud af, at han godt kan være i det kæmpestore rum til bagage under sengen

Dali: I Dali boede der mange minoriteter bl.a. Bai-folket. Her ses typisk Bai-arkitektur, der var overalt i Dali

Dali: I Dali tog vi på ridetur op på et bjerg. En meget sjov oplevelse med Sarah, der hele tiden var bag ved os andre, Mads der skreg af skræk, Esben, hvis hest bare gerne ville gå forrest og mig, der havde en hest, der meget gerne ville bide de andre heste.

Dali: På et tidspunkt gik Esbens hest bare i stå, for den var sulten og ville gerne have lidt at spise. Så manden, der styrede hestene, måtte gå tilbage efter Esben.

Dali: Oppe på bjerget, som vi red op

Dali: En af de store attraktioner i Dali var de tre pagoder. Man kunne få taget billede i specielt kinesisk tøj, og det greb Sarah og jeg muligheden for, da vi fik den.

Dali: Sarah, pagoderne og mig :)

5. stop: Lijang 17.-21. februar (Yunnan-provinsen, sydpå)

Lijang: I en meget kendt park i Lijang

Lijang: Fra parken kunne man kravle op på en bakketop, vi fandt desværre ikke den helt rigtige vej og måtte derfor klatre opad bakken

Lijang: På bakken var der en masse grave. Her ses en grav med "begravelsespynt". Flere steder lå der også ofringspenge fra "Bank of Hell", som der stod

Lijang: Udsigten fra bakketoppen

Lijang: Efter klatringen gik vi ned i byen og kom forbi et marked, bl.a. med dette yderst kinesiske (og derfor meget klamme) kød

Lijang: Ved Lijang lå Tiger Leaping Gorge, en kæmpe kløft vi gik ved i to dage, og vejret var helt fantastisk! Desværre blev jeg syg på 2.dagen, men 1.dagen var heldigvis den mest fysisk hårde.

Lijang: Inden vi tog ud på vandreturen, skulle jeg lige på toilet. Meget ulækkert og ikke engang døre mellem de forskellige båse.

Lijang: Et smukt vandfald ved kløften

Lijang: Vi tog en bus til Panzhihua og ville så tage et tog derfra til Chengdu, da vi skulle hjem. Det endte i totalt kaos med toget, det var vildt svært at få billetter og vi bøvlede med det lang tid. Det endte med, vi enten fik nogle rimeligt dyre billetter til kl 1.30 om natten, men alternativet var at blive i den kedelige by, Panzhihua, flere døgn.

6. stop Emeishan/Leshan 24.-26. februar (Sichuan-provinsen, hvor Chengdu også ligger)

Vi kom tilbage til Chengdu 22. februar hvor vi bl.a. fandt ud at, at der var flyttet tre kinesiske lærere ind på mit værelse i lejligheden.

Men efter et kort stop her tog Sarah og jeg videre til Emeishan og Leshan der ligger i samme provins som Chengdu, og derfor kun er 3-4 timers transport fra os (og det er korte afstande i Kina).

Leshan/Emeishan: Leshan er verdens største siddende Buddha

Leshan/Emeishan: Og verdens største siddende Buddha er rimeligt stor :)

Leshan/Emeishan: Den første dag brugte vi på Leshan, og anden og tredje dagen bruge vi på Emeishan. Aftenen på den første dag overnattede vi ved foden af bjerget Emeishan og kunne bl.a. se dette flotte vandfald.

Leshan/Emeishan: Der var SINDSSYGT mange trapper på Emeishan, og flere var også meget glatte pga. is, men vi klarede os heldigvis helskinnede igennem :)

Leshan/Emeishan: På toppen af Emeishan kunne man se denne guldskulptur. Emeishan er et buddhistisk bjerg og er derfor meget vigtigt for buddhisterne, og der lå mange templer på vej mod toppen.

Leshan/Emeishan: Der var så flot på toppen af Emeishan. Vi var over skyerne og kunne derfor opleve fænomenet: Sea of Clouds.

Leshan/Emeishan: Her ses et bjerg ved Emeishan, der lige stak op over skyerne

Leshan/Emeishan: Om morgenen stod Sarah og jeg tidligt op for at se solopgangen på toppen af Emeishan, og det var virkeligt et smukt syn.

Leshan/Emeishan: Her er solen lige stået helt op

Wenjiang 26.-28. februar (hjem)

Efter turen til Emeishan og Leshan havde vi lige et par dage hjemme i Wenjiang. Det var mærkeligt at skulle sige farvel til hele ens liv de sidste 180 dage og også sige farvel til hele min “familie” bestående af Esben, Mads og Sarah.

e De sidste dage: Sidste middag med “familien” i Kina

De sidste dage: Vi havde en liste over ting vi skulle nå, inden vi tog hjem fra Kina, hvilket bl.a. indbefattede at spise grisetryne, hvilket vi så gjorde den sidste aften. Ikke nogen videre succes ;)

De sidste dage: Mit kinesiske hjem i 180 dage

De sidste dage: Min sidste frokost blev en dejlig kinesisk pandekage, her var jeg stamkunde!

De sidste dage: Jeg blev så lykkelig, da jeg fandt ud af, at min store håndbagage blev godkendt. Jeg havde også 2 kilo for meget i kufferten, men heldigvis sagde de ikke noget i lufthavnen :)

De sidste dage: Et af de sidste billeder Sarah og jeg tog i lufthavnen, det var ikke sjovt at skulle sige farvel! :(

Men det er også bare dejligt at være hjemme i DK og have en fantastisk Kina-tur at se tilba